Risør, 27.oktober 2021
Hommage á Cy twombly
Det hender at jeg tar en tidlig buss inn til Oslo, besøker så mange utstillinger jeg klarer før kveldsbuss tilbake, det er helt på kanten av hva som er tilrådelig med så mange inntrykk på en kort dag, men jeg stålsetter meg, er fokusert og i kjempeslag når jeg besøker gallerier som kan nås i og omkring Oslo sentrum, det blir mye gamping og jeg legger alltid inn en lunsj.
Jeg begynte med alvorlig fotografering lovlig seint i livet og måtte lære av noen, jeg studerte alt jeg kom over, mer eller mindre systematisk, fotografiets historie, fotografhistorie, intervjuer, biografier og portretter av og med fotografer, jeg bestilte bøker, mange bøker, bokpakker fra hele verden kom i bølger, jo mer jeg leste dess mer ble det klart at jeg lite eller ingenting kunne, men forbildene var der, det var ingen veg tilbake. En av bøkene var en samling av Cy Twombly's fotografier.
På en av mine galleriturer inntok jeg lunsj på Stortorgets Gjestgiveri, det var i april, sola sto lavt inn gjennom vinduene over bordet der jeg satt og videre inn over de oppdekka bordene som sto klar for ettermiddagen og kvelden, skinnende hvite, tykke damask-duker, dekketøy og bestikk.
Der så jeg noe som var trigga av polaroid-bilder i fotoboka til Cy Twombly, han gjorde det så enkelt, han SÅ alt enkelt, derfor har jeg min “Hommage á Cy Twombly”. Alt er gjort før jeg må bare gjøre det på min måte
Les Lu Chi og lag eit dikt.
Han segjer ikkje korleis det skal vera.
Mange har måla ei eik fyrr.
Likevel Måla Munch ei eik.
Olav H. Hauge
Det er kanskje oppblåst å lene seg på Edvard Munch og Olav H. Hauge, men det handler om det samme for alle som lager bilder eller skriver.
Ketil Olav Sand